חטיבת הזכיינות שיכון ובינוי

ייזום, פיתוח, מימון והוצאה לפועל של פרויקטי מסוג PPP (Public Private Partnership) בארץ ובעולם, בתחומי התחבורה, ההתפלה, המים, האנרגיה והתשתיות החברתיות

אייקון פרופיל

פרופיל החברה

שנת הקמה: 1995
תחום: ייזום, פיתוח, מימון והוצאה לפועל של פרויקטי מסוג PPPי(Public Private Partnership) בארץ ובעולם, בתחומי התחבורה, ההתפלה, המים, האנרגיה והתשתיות החברתיות
כתובת: הירדן 1 א', ת.ד. 1133, איירפורט סיטי 70151
טלפון: 03-6300000
פקס: 03-6301595
אימייל: info@shikunbinui.com
אתר החברה: http://www.shikunbinui.com
אייקון הנהלה

מנהלים

  • משה לחמני, חטיבת הזכיינות שיכון ובינוי

    משה לחמני

    יו”ר

    חטיבת הזכיינות שיכון ובינוי

    לפרופיל המלא

    משה לחמני
  • ירון קריסי, שיכון ובינוי נדל"ן

    ירון קריסי

    מנכ”ל

    שיכון ובינוי נדל"ן

    לפרופיל המלא

    ירון קריסי
  • עמי לנדאו, חטיבת הזכיינות שיכון ובינוי

    עמי לנדאו

    מנכ”ל

    חטיבת הזכיינות שיכון ובינוי

    לפרופיל המלא

    עמי לנדאו
אייקון אודות

אודות חטיבת הזכיינות שיכון ובינוי

חטיבת הזכיינות של שיכון ובינוי מתמחה בשילוב יכולות הקבוצה כולה במימון, הקמה ובתפעול של פרויקטים רחבי היקף של תשתיות עם ידע ויכולות נרחבים במימון ועם היכרות מעמיקה של אנשי הקבוצה את המגזר הציבורי. השילוב הייחודי הזה הופך את שיכון ובינוי לגוף מוביל בתחום הפרויקטים מסוג (Public Private Partnership) PPP. החטיבה מעורבת ברוב הפרויקטים מסוג זה שקיימים בארץ וכן בשורה ארוכה של מגה פרויקטים ברחבי העולם. היקף ההשקעה הנדרש לצורך הקמת הפרויקט הוא גדול ומשך הפרויקטים הוא ארוך טווח, לרוב לתקופת זיכיון בת כ-25 שנה.

חטיבת הזכיינות מלווה ומובילה את כל הפרויקטים בהם היא מעורבת באופן צמוד, מרגע פרסום השלב הראשון של המכרז, דרך שלב המימון (הסגירה הפיננסית), לכל אורך שנות ההקמה והתפעול ועד למכירה. כל הפרויקטים של חטיבת הזכיינות מתוכננים, נבנים ומנוהלים בהתאם לחזון הקיימות של הקבוצה. לחטיבת הזכיינות גם משרדים בטקסס שבארצות הברית ובבוגוטה שבקולומביה.

 

פרויקטים מרכזיים שנמצאים כעת בשלבי הקמה:

כביש הפרימטראל המזרחי בקונדינמרקה שבקולומביה. שיכון ובינוי זכתה בחודש יולי 2014 במכרז להקמת כביש האגרה שבאזור הבירה בוגוטה. עלות ההקמה של הפרויקט נאמדת בכ-550 מיליון דולר.

נתיבי אגרה מהירים בכביש 288SH בטקסס, ארצות הברית. שיכון ובינוי זכתה ומבצעת (עם שותפים) פרויקט PPP הכולל תכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של נתיבי אגרה מהירים בכביש SH288 באזור יוסטון במדינת טקסס על פני תקופת זיכיון של 52 שנים. סך היקף ההשקעה בפרויקט מוערך ביותר ממיליארד דולר. עלות ההקמה של הפרויקט היא כ-815 מיליון דולר.

תחנת-כוח בטכנולוגיית אגירה שאובה בהר גלבוע שבישראל. זהו פרויקט BOT לתכנון, מימון הקמת והפעלת תחנת-כוח הידרואלקטרית לייצור חשמל על-ידי שאיבת מים. הפרויקט מוקם על-ידי חברת פי.אס.פי השקעות בע"מ המשותפת באופן שווה לקבוצת שיכון ובינוי ולאלקטרה. תחנת "מעלה גלבוע" תאפשר הפקת חשמל בהספק כולל של כ-300 מגה וואט שיהיו זמינים עבור חברת החשמל. הדבר ייעשה באמצעות שאיבת מים ממאגר ממפלס נמוך למאגר מים הממוקם 574 מטר מעליו. במתקן נבנים שני מאגרים בעלי קיבולת של 2.7 מיליון מ"ק כל אחד, אולם ייצור טורבינה חצוב בהר בגודל של 60X15X35 מטר (מקביל לבניין בן 10 קומות) ומנהרות באורך של 4,500 מטר. היקף הפרויקט מוערך בסכום כולל של 2.2 מיליארד שקל. בתום 20 שנות הפעלה יוותר המתקן כולו בידי היזם (BOO).

פרויקט ג'נרי 2 להקמת משרדי הממשלה בקריית הלאום שבירושלים. זהו פרויקט PPP שכולל תכנון, מימון, הקמה, הפעלה ומסירה של 3 בניינים בני 9 קומות כל אחד, שיאכלסו 6 משרדי ממשלה. הפרויקט מתפרס על פני כ־60 אלף מ"ר, והוא יכיל מרחבים ציבוריים רחבים ביותר עבור העובדים וציבור המבקרים.

 

דוגמאות לפרויקטים שכבר פועלים:

מרכז ההדרכה הארצי של משטרת ישראל בבית-שמש. פרויקט BOT בו זכתה חברת פוליסיטי, שבה מחזיקה שיכון ובינוי 50%. הפרויקט כולל תכנון, מימון, הקמה, ניהול, הפעלה, תחזוקה ומתן שירותי הדרכה עבור משטרת ישראל לתקופת זיכיון בת 25 שנה, בעלות הקמה של כ-600 מיליון שקל. המרכז נפתח והפך פעיל בינואר 2015. 20 בסיסי הדרכה של המשטרה ברחבי הארץ נסגרו ופעילויותיהם הועברו למתקן החדש. מרכז ההדרכה הוקם תוך הקפדה על היבטי הקיימות.

היכל בתי המשפט החדש בתל-אביב. מגדל בתי המשפט החדש והמודרני נחנך בספטמבר 2014. יש בו 24 קומות מעל פני הקרקע ועוד 6 קומות תת-קרקעיות. בבניין 52 אולמות דיונים, 78 לשכות שופטים מחוזיים ושלום ובית מעצר. מדובר בפרויקט זכייני מסוג PFI שבו המדינה היא שנושאת בהחזר ההשקעה ותשלומי התפעול באמצעות תשלומים עתיים לתקופה של 20 שנה מסיום ההקמה, בעלות הקמה של כ-300 מיליון שקל, הכוללים את עלות הבנייה והתחזוקה של הבניין לתקופה בת 20 שנה. בתום התקופה הנכס יועבר חזרה לידי המדינה. המגדל נבנה כמבנה ירוק עם דגש על חיסכון באנרגיה ובמים.

פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה. זהו כביש מנהרות האגרה הראשון מסוגו בישראל. מדובר במערכת מנהרות של כבישי אגרה שחוצה את העיר, מערכת שהוקמה על מנת לשפר את איכות חיי התושבים והמבקרים בחיפה ובצפון ולקצר באופן משמעותי את הזמן הנדרש לחציית העיר. הפרויקט הוקם בהשקעה של כ-1.25 מיליארד שקל בשיטת BOT (Build Operate Transfer) לתקופה בת 35 שנים, מתוכן 5 שנות הקמה ועוד 30 שנות הפעלה. זכיינית הפרויקט היא חברת כרמלטון, שנוסדה בשותפות בין שיכון ובינוי לשותפה מקומית. הפרויקט כולל ארבע מנהרות באורך כולל של כ-10 קילומטר, יחד עם המחלף הגדול בישראל ובו שבעה גשרים ורמפות, וכן מערכות טכנולוגיות מתקדמות המאפשרות שליטה ובקרה. במהלך תכנון הפרויקט והקמתו ניתנה תשומת לב רבה לנושאים סביבתיים, לרבות נושאי ניטור רעש ואוויר, צמצום ההפרעה לתושבי העיר והשבת הנוף הטבעי לקדמותו.

כביש 6 (כביש חוצה ישראל). הפרויקט הזה הוא ראשון בכמה תחומים: זהו פרויקט ה-BOT הראשון בישראל, זהו כביש האגרה הראשון בארץ, זהו גם הכביש המהיר הארוך ביותר במדינה. שיכון ובינוי זכתה במכרז של פרויקט PPP זה ביחד עם שותפה מקומית וכן חברה קנדית אשר סללה את כביש האגרה הראשון בקנדה. השותפות הזאת, תחת חברת "דרך ארץ", החלה לעבוד על הפרויקט עוד בשנת 1999 והמקטעים המרכזיים נפתחו לציבור בהדרגה עוד משנת 2002. נכון לעכשיו, הכביש הינו באורך של 138 ק"מ, יש בו 12 מחלפים, 2 מנהרות ו-100 גשרים. הכביש צפוי לגדול בשנים הקרובות לאורך כולל של 247 ק"מ. סלילת הכביש דרשה מומחיות ברמה גבוהה בתכנון כולל, תכנון מפורט, סלילה, תחזוקה, מימון, הקמה ותפעול של מערכת גביית אגרה אלקטרונית מתוחכמת (מהמתקדמות ביותר בעולם) וכן טיפול במגוון נושאים סביבתיים. בחודש יולי 2013 מכרה שיכון ובינוי את יתרת מניותיה בכביש 6 לקונסורציום של גופים מוסדיים בהובלת קרן תשתיות ישראל ‏(תש”י‏). שיכון ובינוי ממשיכה להחזיק 35% בחברה המפעילה את הכביש.

שיקום, שדרוג ואחזקת כבישים בינעירוניים בצפון הארץ (נתיבי הצפון). זהו פרויקט PFI (Private Finance Initiative) לשיקום, תפעול, אחזקה ומימון של רשת דרכים בינעירוניות בצפון הארץ באורך כולל של 270 ק"מ לתקופת זיכיון בת 20 שנה תמורת תשלומים תקופתיים מחברת נתיבי ישראל (מע"צ). הזיכיון בפרויקט הינו בשיטת PFI ובמסגרת המכרז הזכיין שיקם, שידרג ומתחזק את תוואי הדרך. הקמת הפרויקט נסתיימה בספטמבר 2012 ובמסגרתו סללה שיכון ובינוי רשת שבילי אופניים בשיתוף המועצה האזורית מגידו.

המתקן להתפלת מי ים בחדרה. המתקן מספק כשישית מכלל צריכת המים של משקי הבית בישראל. עד לא מזמן, הוא היה מתקן ההתפלה הגדול בעולם שפועל בשיטת האוסמוזה ההפוכה. מתקן ההתפלה הזה ממוקם בסמוך לתחנת הכוח אורות רבין שבחדרה. הוא הוקם בהשקעה של 1.5 מיליארד שקל, כפרויקט BOT בו זכתה חברת H2ID בע"מ המוחזקת על-ידי שיכון ובינוי ו-IDE טכנולוגיות בע"מ, לאספקת 127 מיליוני קו"ב בשנה. הקבוצה תכננה, מימנה, הקימה וכיום מתפעלת את המתקן ומוכרת את המים לממשלת ישראל במחיר שנקבע מראש. ההסדר הזה יימשך 25 שנה (כולל תקופת ההקמה) ובסופה (שנת 2032) יימסר המתקן לממשלת ישראל. עסקת המימון הייחודית בשיתוף בנק ההשקעות האירופי EIB ובנקים אירופאיים נוספים זכתה לפרס של המגזין הכלכלי היוקרתי Euromoney's Project Finance Deal of the Year לשנת 2007.

בנוסף אולי יעניין אותך

  • יבואני צמיגים? במשרד להגנת הסביבה מחפשים אתכם

    יבואני צמיגים? במשרד להגנת הסביבה מחפשים אתכם

  • זריקת עידוד לענף המלונאות

    תעשיית התיירות בעולם נחשבת כתעשייה הצומחת ביותר עם קצב גדילה של כ- 5% בשנה, אך למרות אמירתו של הנשיא המנוח שמעון פרס כי: There are many oily lands but there is only one holy land'', תעשיית התיירות בישראל רחוקה מלמצות את הפוטנציאל שלה.

    זריקת עידוד לענף המלונאות

  • תובענה ייצוגית במיסים עקיפים – המדינה נותרה חשופה והעוסקים במילכוד

    תובענה ייצוגית במיסים עקיפים – המדינה נותרה חשופה והעוסקים במילכוד

  • הקלה בסימן שאלה

    ועדות ערר שונות נקטו בעמדות שונות באשר לטענה כי אין לחייב בהיטל השבחה בגין הקלה שפורסמה ואושרה, אולם למעשה מלכתחילה לא נדרשה

    הקלה בסימן שאלה