השבוע נערך פורום DUN'S 100 לענף הרכב והתחבורה. במסגרת הפורום, שנערך בהובלת צח ברקי ואפרת שגב מדן אנד ברדסטריט, בהנחיית אנדרה טבקוף מגלובס, ובהשתתפות 16 מבכירי הענף בישראל, עלו לדיון הנושאים המרכזיים המעסיקים את הענף, כולל נושא גודש התנועה, כלומר הפקקים, ועל מאמצי המדינה בפיתוח תשתיות לאומיות לצמצום העומסים הכבדים בכבישים. בכירי הענף שוחחו על עתיד התחבורה השיתופית, על המיסוי הירוק ועל עתיד המכונית האוטונומית בישראל, תוך מתן סקירה כללית על המגמות בענף לשנה הקרובה. כמו כן עלו לדיון נושאים כלליים שעלולים להשפיע על הענף כגון מצב המזרח התיכון והמצב הביטחוני.

הדיון מגיע לקראת פרסום דירוג החברות המובילות בענף, שעתיד להתבצע בחודשים הקרובים, ועל רקע פרסום דירוג DUN'S 100 הקודם של ענף הרכב, שפורסם ביולי שעבר וסקר את אחת השנים הטובות שעברו על הענף מבחינת היקף פעילות ורווחים (לכך תרמו הריבית הנמוכה והתחזקות השקל – מגמות אשר נשמרו גם השנה).

 

"ישראל נחשבת למדינה עם צפיפות הכבישים הגבוהה ביותר ביחס למדינות אחרות ב OECD"

מי שפתח את הדיון היה צח ברקי, סמנכ"ל בכיר ומנהל אגף כלכלה מידע ומחקר בדן אנד ברדסטריט, "להערכתנו הנזק למשק כתוצאה  מהגודש בכבישים עומד כיום על כ-40 מיליארד ₪ בשנה, וזה נובע ממשך הזמן שאנשים משקיעים בנסיעות, גורמים לזיהום אויר, פריון העבודה נפגע, ושעות הפנאי מצטמצמות, כך שזה מעיב על הצמיחה הפוטנציאלית בצריכה הפרטית, וזו בעיה שחייבים לפתור". ברקי התמקד בנתונים שמחד מסמלים רווחיות בענף הרכב, אך מייצרים אתגרים שעל בכירי הענף להתייחס אליהם בכובד ראש, "ב-4 השנים האחרונות כמות כלי הרכב על הכבישים גדלה בכ-20% לעומת גידול של כ-8% בלבד באוכלוסייה וגידול של כ-7% באורך הכבישים. היום ישראל נחשבת למדינה עם צפיפות הכבישים הגבוהה ביותר ביחס למדינות אחרות ב-OECD (היחס בין מספר כלי רכב לאורך הכבישים). היחס בין היקף השימוש בכלי רכב להיקף השימוש בתחבורה ציבורית בערים הגדולות בישראל, עומד על 300% לטובת כלי הרכב והיחס הזה רק הולך וגדל". ברקי ציין את ההתקדמות הטכנולוגית כאחד מהכלים שיכולים לסייע בפתרון הבעיות, "אחת משאלות המפתח בכלכלה העולמית היום היא האם כרגיל הטכנולוגיה תבוא לעזרתנו במקום שהממשלות לא מצליחות? אובר (UBER) למשל, היא חברת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר בעולם, וזו חברה בלי נכסים מוחשיים, בלי צורך בהשקעות הון בתשתית. ועדיין לא הזכרנו את כלי הרכב האוטונומיים".

נושא הפקקים היה אחד המשמעותיים בדיון, יחד עם התחבורה השיתופית והשפעותיה. אסף וסרצוג, רכז התחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר ממונה על תקציבים משרד האוצר, התייחס לנושא הפקקים וניסה להסביר היכן נמצאים הפתרונות לנושא; "האתגר שלנו מתמקד בעולם ההיצע שזה הרבה מאוד באחריות המדינה, שכולל תשתיות והשקעה בפרוייקטים להסעת המונים. אין ויסות וניהול תנועה. צריך להתאים ולעדכן את התחבורה הציבורית ולהתאימה לכמה שיותר אנשים".

כאשר עלתה שאלת המיסוי/אגרת גודש, הראשונה להתנגד הייתה מיטל להבי סגנית ראש עיריית ת"א והממונה על תחום התחבורה בעיר, "חיים בבלוף שמעודד את השימוש ברכב, שיטת התגמול בשכר מחייבת להחזיק בעלות על רכב, מחייבים להחזיק רכב כדי לקבל הטבה. הפתרון לגודש הוא בייצור פתרונות לתחבורה ציבורית יעילה 24/7 ורק אז נוכל לדבר על אגרות גודש. צריך למצוא את הדרך לפתרון דרך תמריצים ולא דרך מיסוי! הקיבולת של הכבישים מוגבלת, תקן החניה ירד, בנאדם גם אם ירצה לא יוכל להגיע עם רכב לעבודה. אין פתרון כולל! יש סל פתרונות לבעיית התחבורה, כאשר הכל הולך לכיוון רכב שיתופי. אנחנו צריכים לשאוף שברכב ישב יותר מנוסע אחד. אם נאפשר למשל שימוש בנתצי"ם זה יעודד שימוש גבוה לקחת טרמפיסטים. גם משה מנו, יו"ר מנו ספנות מתנגד למיסוי, "מס זה פתרון מלאכותי שעבר מהעולם. מדובר באלתורים ולא בפתרונות לתחבורה ציבורית ממשית. מישהו צריך להתעורר כאן, אני לא רואה שבעתיד יהיו כאן פחות מכוניות, להיפך". עם ההנחה הזאת הסכים גם דני שביט מנכ"ל דוד לובינסקי, "לא יהיו כאן פחות מכוניות, מספר המכונית ביחס לנפש רק הולכת וגדלה בעולם". לצד הנתונים על העלייה במכירות מכוניות, אבי צור מנכ"ל קל אוטו מאשר את ההנחה כי אנשים ממשיכים לקנות רכבים, "אנחנו לא מזהים ירידה במכירות אלא להיפך. אבל צריך פתרונות בשירות הלקוח. התפקיד שלי לייצר חוויה תחבורתית חיובית, כל אחד בגיזרה שלו צריך לרתום את המערכת, אנחנו מכניסים מערכות טכנולוגיות לייצר רכבי "פול "כדי לעודד את החברות שאנחנו עובדים איתן להוריד רכבים. יש לנו אינטרס שרמת הניצול תעלה, לעשות אופטימיזציה, וגם חלק מאחריות חברתית שלנו לוודא שהלקוחות שלנו נהנים מחוויה תעבורתית".

מי שגם רואה את הרכב השיתופי כפתרון אפשרי הוא גיל לייזר מנכ"ל CAR2GO; "אנחנו רואים את התמונה אחרת בגלל הכרח לוותר על הרכב הפרטי, התקנות על צמצום חניות לא תאפשר זאת. אנחנו מציעים אלטרנטיבה לרכב הפרטי, לאנשים אין את היכולת להחזיק רכב בערים הגדולות. אנחנו עובדים על החיבור בין כלל הצרכים ומגוון פתרונות. את הרכב הראשון יהיה קשה להחליף אבל בהחלט תחבורה שיתופית נוחה תאפשר לוותר על הרכב השני והשלישי, עם פתרונות זולים יותר".

האם רכב שיתופי מטריד את חברות הליסינג ?

במקביל לתמיכה האמורה ברכב השיתופי, בחברות הליסינג חושבים אחרת על התאמת הפתרון בשוק הישראלי. שי דהן מנכ"ל אלדן התייחס לנושא ואמר "אני רואה מידי בוקר באיילון, פקקים וכולם נוסעים לבד באוטו. בפועל כולם רוצים שלא יהיו פקקים, אבל שאחרים ימצאו אלטרנטיבות והם ימשיכו להיות לבד באוטו. כולם רוצים את הפרטיות שלהם". אורי להב, מנכ"ל סמל"ת המצטרף לדבריו, "אף אחד מאתנו לא רוצה לנסוע ברכב עם מישהו שהוא לא מכיר. זה פחות נוח. יש מגבלות ברכב שיתופי וגם רכב אוטונומי לא יפתור את הבעיה. אולי הוא יחליף את המונית שמסיעה אותי, אבל לא ארצה לחלוק אותו עם עוד מישהו. אני חושב שבדור הבא יש סיכוי לחנך אותם, הם גדלים לתודעה אחרת, אבל אם לא יקרו 2 דברים כמו שינוי רגולטורי ושינוי בתשתיות המציאות לא תשתנה. כמות הרכבים עולה כי הרגולציה והתשתיות לא נותנות אלטרנטיבה. הבעיה שאין אלטרנטיבה, שוק הרכב תמיד התאים את עצמו לרגולציה, השוק ידע לשכלל את עצמו ולהיות טוב יותר. זה חייב להתחיל  מראיה של משרדים ממשלתיים". גם אורן אלעזרא, מנכ"ל אלבר ציי רכב, לא מאמין ברכבים השיתופיים: "צריך פתרון אחד כולל. תחבורה ציבורית ותמריץ דרך מיסוי. מה שעובד בעולם כמו תחבורה שיתופית פחות יעבוד בישראל. קשור לכך שאנחנו עם צעיר וצריך להחזיק בבעלות על משהו, כמו שאנחנו חייבים להחזיק דירה למרות שאין ערך כלכלי לכך. אנחנו רואים מגמה שרכב זה מוצב צריכה בסיסי, עד שלא תהיה תחבורה ציבורית בר קיימא ותשתיות תומכות, אנחנו בעד דו גלגלי וכל הפתרונות, אבל זה לא יחזיק אם לא תהיה תחבורה ציבורית ותשתית".

אפשרות לפתרון נוסף לבעיית הפקקים עלה מצד ניר דגן מנכ"ל קבוצת ארקיע, שביקש שלא לצמצם את השימוש בתעופה הפנים ארצית: "אנחנו בסוף נותנים תחבורה ציבורית עם כנפים, אני מטיס למעלה ממיליון איש בארץ. מדינת ישראל הולכת לסגור שדות תעופה פנימיים לטובת נדל"ן, בזמן שהעומס בכבישים רק הולך וגדל. אין אף מדינה מתוקנת בעולם שעושה את השטות הזו. אין מדינה בעולם שסוגרת שדה תעופה, יש כאן ציר תעופתי, במתווה של שדה דב החדש. אפשר לגור בראש פינה, ולעבוד בת"א, אבל צריך קו תעופה מהצפון לדרום, צריך להשתמש באוויר להגדיל תשתיות, עולם התעופה מדבר על הטסת המונים, יש אופציה לתחבורה ציבורית בישראל שלא מטופלת ע"י משרד התחבורה בשם הנדל"ן".

"יש כיום אלטרנטיבות לנמלים במדינת ישראל ואסור שנאבד את האימון של חברות הענק"

עד כמה משמעותי הסכסוך בנמל אשדוד? ובכן, לפי הדוברים, סכסוכי עבודה שכאלה והשביתות הנגרמות בעקבותיהם בהחלט פוגעות במשק הישראלי, "לגבי הסכסוכים שקורים בנמלים, כולם צודקים וכולם נוהגים בטיפשות. חברות הספנות עברו לאוניות גדולות יותר, החברות האלו בוחנות כל נמל, הפספוס של מדינת ישראל הוא שחברת ספנות גדולה, לדוגמה מסין או יפן, מרגע שהיא בוחרת נמל הן נשארות בו כ – 30 שנים עד שקורית פשלה שגורמת להם לעזוב את הנמל" אומר משה מנו, יו"ר מנו ספנות, "נמלים כמו "דמיטה" במצרים חיים ממכולות שלא מגיעים למדינה שלהם, מדובר בנקודת עגינה לפיזור, יש כיום אלטרנטיבות לנמלים במדינת ישראל ואסור שנאבד את האמון של חברות הענק. מתוך 27 חברות ספנות יוותרו 7 תאגידים עולמיים, ואלו הם שיכתיבו באופן כללי וגם למדינת ישראל, האם יהיו במערכת שלהם והאם הנמלים בישראל נלקחים בחשבון. אסור לאבד זמן".

גם אורנה הוזמן בכור, יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד התייחסה לנושא, "כיו"ר דירקטוריון נמל אשדוד אני לא מוכנה לקבל השבתה לא חוקית של ועדי העובדים. גם אם אפשר להבין את חששות העובדים לנוכח הקמת הנמלים החדשים והתחרות המתעצמת, הוועדים חייבים להבין שישנם כללי משחק וחייבים לשחק רק בתוכם. המשחק הוא רק בתוך המגרש הנורמטיבי והחוקי. על הוועדים להפנים שנשק ההשבתה הלא חוקית לא יוביל לשום הישג והוא פס מן העולם. את ההישגים וההתקדמות נוכל לקיים רק באמצעות דיאלוג שאינו פוגע בלקוחות החברה והמשק הישראלי. כעת עלינו להתרכז בעשייה, בכדי למזער את נזקי השביתה ולתת את השרות המיטבי ללקוחותינו".

 

כאמור, בדיוני הפורום השתתפו בכירי הענף, ואושיות בכירות הקשורות ומשפיעות על הענף, כולל:

משה מנו יו"ר מנו ספנות, אורן אלעזרא מנכ"ל אלבר ציי רכב, אורנה הוזמן בכור יו"ר נמל אשדוד, שי דהן מנכ"ל אלדן, ניר דגן מנכ"ל קבוצת ארקיע, אורי להב מנכ"ל סמל"ת, אבי צור מנכ"ל קל אוטו, אמיר מרקוביץ, מנכ"ל פמה ליסינג, דני שביט מנכ"ל דוד לובינסקי, מוני בר מנכ"ל ובעלים באדג'ט ישראל, מיטל להבי סגנית ראש עיריית ת"א וממונה על תחום התחבורה בינוי ותשתיות, גיל לייזר מנכ"ל CAR2GO מקבוצת שגריר, תומר דותן מנכ"ל אוטו דיל ויבואן אסטון מרטין, אייל זבידה מנכ"ל שלמה זבידה אחזקות, עו"ד יניב קליינבלט, שותף בפירמת ש. פרידמן עורכי דין, ואסף וסרצוג, רכז התחבורה באגף התקציבים במשרד האוצר