עוד מוקדם להעריך את ממדי פגיעת גלי הקורונה בכלכלה הישראלית, אך דבר אחד כבר ברור: מדובר בפגיעה קשה שתעיק מאוד על השוק המקומי. אמנם אנחנו עדיין בשלב בלימת המגיפה ובניסיון לייצב את המצב הבריאותי, אך המצב הכלכלי הקשה לא יחכה לייצוב המצב הבריאותי ודורש טיפול מקביל ומיידי.

כל תכנית כלכלית שמוצגת בימים אלו ואשר תוצג בשבועות הקרובים תכלול לא רק סיוע מיידי, אלא גם מחשבה על הנעת המשק מחדש. לכולם ברור, כי השקעה בתשתיות היא אחד האלמנטים המרכזיים בכל תכנית שכזו ויהיה זה מפתיע אם המדינה לא תעשה כעת את הצעד המתבקש של השקעה רוחבית במגוון תשתיות ארציות ומקומיות.

אולם, האם החברות הבונות את התשתיות אכן יכולות לעמוד בעומס שכזה?

החברה שלנו, 'ערן י.ד יזום ובניה' היא קבוצה ותיקה בתחום התשתיות ואמונה בכל רגע על כ – 30 פרויקטים מגוונים העוסקים בתשתיות. מבניית כבישים ועד להקמת מובילי מים וניקוז וכו'. כמו כן בבעלות הקבוצה יש גם חנות לחומרי בניין ומפעל בטון, מה שמעניק לקבוצה את היכולת לראות את המצב באופן רוחבי ומקיף, גם מנקודת המבט של ספק חומרי הבניין, וגם מנקודת מבטו של קבלן התשתיות. אחד הדברים המרכזיים שאנו רואים בעבודתנו הוא המחסור במהנדסים ומנהלי עבודה ופרויקטים עם ניסיון הכולל תעודת הסמכה ממשרד התמ"ת. המחסור הגדול של מהנדסים ומנהלי עבודה מוסמכים מורגש בכל החברות העוסקות בפרויקטים אלו ומונע מחברות להתמודד למכרזים, מגביל את היכולת לעסוק בעוד פרויקטים, וכמובן מעכב עבודות חשובות. אלמנט זה נכון לימי השגרה, וכל שכן לימים אלו שבהם המשק מתמודד עם גל שני של מגפת הקורונה. לא פעם שרשרת העבודה בענף נפגעת כתוצאה ממחסור בעובדים, בידודים, הדבקות, הנחיות חשובות אשר שומרות על בריאות העובדים ובמקביל מעכבת את הביצועים ואת שגרת העבודה, ולכך נוסף המענה החלקי של משרדי הממשלה, הרשויות, הוועדות השונות ומשרד הבטחון אשר עובדים במתכונת חלקית כתוצאה מהוצאה לחל"ת והיעדרות עובדים מסיבות אובייקטיביות.

במצב הנוכחי תפקידו הקריטי של המהנדס ומנהל העבודה חשוב שבעתיים והמחסור מורגש אף יותר. חלק מהמהנדסים וממנהלי העבודה הינם מבוגרים הנמצאים בקבוצת סיכון ומעדיפים להישאר בבית כדי לשמור על בריאותם, וחלק אחר נמצא בבידוד. המשמעות ברמת המיקרו היא נזקים יום יומיים של מיליוני שקלים לחברות המעסיקות אותם, אך ברמת המאקרו, מדובר על נזק גדול יותר מאחר והתלות הגדולה בהם והיעדרותם מהעבודה עשויה לעכב פרויקטים רבים ולעצור את אחד האלמנטים המשמעותיים שיעודדו את צמיחת המשק בטווח הקצר והבינוני, וגם בטווח הארוך.

עבודת מהנדס ומנהל העבודה בתחום התשתיות היא עבודה אינטנסיבית ומורכבת, אך מתגמלת היטב. על המדינה לעודד צעירים לבחור במקצוע ההנדסה – בדגש על תשתיות - באמצעות הענקת תמריצים מגוונים, בדגש על קמפיינים ותמריצים כלכליים - שיגרמו לכך שיותר ויותר אנשים יבחרו במקצוע זה.

לא מדובר פה רק על האינטרס של החברות הפרטיות והציבוריות, מדובר פה על אינטרס של מדינה שלמה שרוצה להתאושש מהמשבר הכלכלי הגדול ביותר שפקד אותנו בעשורים האחרונים.

 

מאת ערן יפרח, מנכ"ל 'ערן י.ד אחזקות' וקבוצת EYD יזום הנדסה ובנייה