לקראת סוף שנת 2016, פרסמה רשות המיסים הודעה ולפיה במסגרת נוהל הגילוי מרצון משנת 2014 רשות המיסים תאפשר גם לנישומים מענף היהלומים לתקן את דיווחיהם מהעבר ולהתחייב במס בהתאם. עד הודעה זו, יהלומנים הוחרגו מהמסלולים הרגילים שהתוו להליכי גילוי מרצון שפורסמו החל משנת 2011.

 

 

אפשרות זה ניתנה ליהלומנים במסגרת הסדרת מיסוי ענף היהלומים. במסגרת זו הוסדרו גם מישורים נוספים, וביניהם: עדכון התחשיב עליו מבוסס מיסוי ענף היהלומים, שינוי במדידת מלאי יהלומים וכן תיקוני חקיקה ראשיים ומשניים מתאימים.

 

מטרת ההזדמנות שניתנה ליהלומנים הינה לאפשר יישור קו בטרם שינוי שיטות הדיווח וזאת על מנת שעסקי היהלומים, המצויים גם ככה במצוקה כלכלית בשנים האחרונות, יוכלו להמשיך ולהתקיים.

 

על פי מידע רשמי שהגיע אלינו על ידי רשות המיסים, עד לתום שנת 2016 (המועד האחרון להגשת הבקשות) הוגשו סך הכל 383 בקשות של יהלומנים להסדר על פי הנוהל אמור.

 

ארבע שנים חלפו להן מיום שהוגשו הבקשות האחרונות ולמרבה ההפתעה (או שלא) רשות המיסים הגיעה להסכמים רק עם 39 מבקשים. תחזיקו חזק- במשך ארבע השנים האחרונות רק 10% מכלל הבקשות שהוגשו על ידי יהלומנים הגיעו לכדי הסכם.

 

רשלנות- אין מילים אחרות לתיאור הנתון שנחשף.

הסיבה לכשלון הקולוסאלי ברורה ביותר למייצגים ולנישומים. סך המס לתשלום הנקבע על פי נוסחת המערבל (נוסחה רנדומלית לחישוב המס במסגרת ההליך של היהלומנים) אינו ריאלי, ההסדר ממסה את הנישום על רווחים לא ממומשים, החוב כולו מוצמד משנת 2016 עד ליום התשלום ובכלל התחושה במסגרת המשא ומתן הינה כי כל המסלול הינו מסלול עונשי ולא מיסויי. העובדות מדברות בעד עצמן, הרוב המוחלט של היהלומנים מצא כי אינו יכול לעמוד בדרישות רשות המיסים ובחר ברגלים.

 

ארבע שנים חלפו להן ואיש מרשות המיסים לא שקל מחדש את הנוהל הקיים, לא שקל את תיקון נוסחת המערבל כך שתהיה יותר אטרקטיבית ליהלומנים או כל תיקון מיטיב אחר. דבר לא נעשה במשך ארבע שנים.

במקום זאת, התקיימו ארבע שנים של דיונים עקרים בין הרשויות למבקשים, ארבע שנים שבהם משרד אזורי שלם (פקיד שומה גוש-דן) היה עסוק רובו ככולו בהשחתת זמנו וזמן המייצגים לריק וארבע שנים בהן נדחתה הכנסה לקופת המדינה בסך של מאות מיליוני שקלים.

 

בשבוע שעבר פורסם בעיתונות כי לאור "הבור התקציבי" רשות המיסים בוחנת מסלול חדש של גילוי מרצון ובין היתר אף על מזומן.

 

דומה כי שיקולי רשות המיסים הינם הפצת כותרות, ותו לא. שאם לא כן, לא ברור למה רשות המיסים לא פועלת באופן מיידי לגביית כספים "מהרצפה" של כ- 500 מיליון ₪ בתוך פרק זמן של חודשים ספורים. בהחלטת הרשות ניתן לשנות את נוסחת המערבל כך שתשקף מיסוי ריאלי שיביא את המבקשים לחתום על הסכם באופן מיידי. שינוי שכזה יביא לגביית מאות מיליונים בפרק זמן הקצר ביותר אותו ניתן להעלות על הדעת.

 

אבל מה כן עושים במקום להתכופף ולאסוף את הכסף מהרצפה (שכאמור בהערכה גסה ומקילה עומד על סך של כחצי מיליארד שקל)? יוצאים לעיתונות עם הגיגים ומחשבות על מסלול חדש של גילוי מרצון שיכלול בתוכו גילוי מרצון לכסף מזומן.

 

מביני דבר מבינים לבד כי הסיכוי שמסלול כזה יקבל אישור של הרשות להלבנת הון שואף לאפס אם בכלל וגם אם במקרה אישור כאמור יתקבל, איך בדיוק מסלול כזה יעזור לאותם נישומים? הרי ברור כי אין כל דרך להכניס מזומנים שכאלו למערכת הבנקאית גם לאחר שרשות המיסים תגבה מיסים מאותם מזומנים (ראה ערך הבעיות בהכנסת הכספים שדווחו עד כה במסגרת הגילויים מרצון למערכת הבנקאית).

 

האמת, שכנראה שהרשות לא חושבת יותר מידי שכן במקום שמישהו יישא באחריות על הקש ששבר את גבם של היהלומנים (בדמות הליך גילוי מרצון לא ריאלי), מנהל רשות המיסים קיבל "פרס" בדמות מינוי למנכ"ל משרד האוצר. כנראה שמישהו שם למעלה הבין שברשות המיסים לא ממש עובדים אלא בעיקר מדברים, אז אם כבר מדבררים שידבררו גם את משרד האוצר.

 

ולסיום, הצעה קטנה ברוח הימים האחרונים איך שהדברים נראים כרגע ברשות המיסים דומה כי כדאי לנסות ולהפריט את רשות המיסים, או אז נוכל נמכור אותה לאחד מהשיח'ים מהאמירויות וכאשר אבדנו אבדנו.

 

מאת עו"ד מאיר נוסבאום (משרד נוסבאום ושות' עו"ד המתמחה בדיני מיסים)