שנת 2020 הייתה סופר מאתגרת, משובשת ומשבשת במלוא הדרה, מזעזעת, עוצמתית ואפשר לומר מהפכנית. שנה שבה קיבלנו, אם מרצון או מכפייה, שיעורים רבים לחיים, וחווינו חוויות משנות מציאות בתדירות ובכמות, שמרביתנו, ככל הנראה, לא חווה מימיו. הקורונה היא כמו סטארט-אפ, מהסוג, שבא להפוך סדרי עולם ולשנות הרגלים ודפוסי התנהגות. כזה שגרם לעולם כולו לחשב מסלול מחדש ולעסקים להמציא את עצמם מחדש.

 

 

ארבעה שיעורים לחיים שלמדנו ב-2020:

 

1. אוטודידקטיות ויצירתיות. זוכרים את הילדות שלנו? לא היו מסכים ונאלצנו בעוונותינו הרבים לשעשע את עצמנו ולייצר לעצמנו חוויות. ובכן, הקורונה אכן העצימה את השימוש במסכים, אבל היא גם יצרה ואקום של שעמום וריקנות, אשר אילץ אותנו לחשוב באופן יצירתי איך להפוך את חיינו לקצת יותר מעניינים, במסגרת ההגבלות. עסקים השכילו לזהות את המגמה וייצרו מוצרים ושירותים DIY מותאמים כמו חברת Rebar שהשיקה ליין מארזים בשם [email protected] להכנה עצמית של השייקים שלה או מספרה שבמהלך הסגר השני הכינה ערכות צביעת אישיות ללקוחות עם כל הכלים הנדרשים והצבע המדויק של הלקוחות, בליווי סרטון הדרכה. גם חנויות מוצרי הבנייה ושיפוץ הבית, חוו עדנה הודות לקורונה, ואפילו אני מצאתי את עצמי צופה בסרטוני DIY של צביעת קירות. הצטיידתי בכל הדרוש, וצבעתי את כל הבית בסגר הראשון. דוגמא נוספת היא בתי בת ה-8 וחצי אשר לימדה את עצמה לבשל. היא גם לימדה את עצמה להכין סליים ועשתה מזה עסק.

 

2. מהירות תגובה. במציאות משתנה, למהירות תגובה ולביצוע התאמות, יש חשיבות אימתנית. 2020 לימדה אותנו שמי שלא מיהר להגיב ולשנות, נותר מאחור, ואף איבד את עסקיו. השוק השתנה במהירות הבזק. עסקים קיבלו טוויסט מעניין. חברת הפקת אירועים שנותרה ללא כל פעילות, שינתה כיוון והפכה לחברת הפקות אירועים וירטואלים ושיווק של מארזי שי יוקרתיים. עסקי ה-ecommerce שגשגו. הקמעונאים התגמשו בתנאים והתאימו עצמם לסיטואציה. כך למשל, סטודיו פשה, מותג אופנה שאני באופן אישי מאוד מחבבת, האריך את מדיניות החזרת הבגדים לתקופה של חודשיים. מה שאיפשר לי להזמין ללא מעצורים, למדוד בבית ולהחזיר מה שלא מצא חן או לא התאים, בנוחות ועל חשבון השולח. שוק נוסף שפרח הודות לקורונה הוא שוק הקורסים המקוונים. אם חשבנו שאי אפשר ללמוד לנגן על כלי נגינה או ללמוד שפה חדשה באופן וירטואלי, אז הקורונה הוכיחה לנו אחרת.

3. אותנטיות. כולנו מכירים את הקלישאה "צרת רבים, נחמת טיפשים" אשר נאמרת לרוב בנימה שלילית או בהומור. ב-2020, צרת הקורונה הפכה לנחמת ההמונים וגרמה לנו או יותר נכון לומר, אילצה אותנו להיות יותר אותנטיים ונאמנים לעצמנו וכלפי הזולת. הקורונה חידדה את הצורך הריגשי והחברתי והרצון להיות יחד. רבים מאיתנו, מאסו במסכים ובבידודים והצורך בקירוב חברתי וצרת הרבים, גרמה לנו לייצר קשרים אמיתיים ומשמעותיים. הקורונה הפכה אותנו ליותר מכילים, מבינים, נעימים וחביבים כלפי הבריות.

 

כך למשל, מצאתי את עצמי מנהלת שיחה קולחת עם המוכרת אצל הירקן השכונתי כשלפתע פתאום שתינו קלטנו שאנו מקשקשות מזה מספר דקות, הבנו, כמה זה היה חסר לשתינו. המוכרת אף ציינה בשנינות: "הצלחנו לרגע לצאת מהמטריקס". גם עולם העסקים השכיל להבין שהצרכנים מתחברים יותר לערך האותנטיות ופעל בהתאם. אם בחיזוק הקשר בין המותג לתרומה לקהילה וביצירת קהילות. כך למשל חברת אהבה יצאה בקמפיין של חלוקת מארזי טיפוח לצוותים הרפואיים. חברת לוריאל הקימה במהלך הקורונה, קהילת פייסבוק תומכת עם למעלה מ-3500 ספרים. אם בחשיפת האנשים מאחורי הקלעים: הפרדסן שאחראי על התפוזים המשובחים מהם מייצרים את מיץ התפוזים האהוב עלינו, ואם בתקשורת בגובה העיניים כמו בנק הפועלים שעלה בקמפיין עם סנדרה שדה לקידום מוקד מיוחד ללקוחות מבוגרים בני 70 פלוס. דוגמא נוספת היא שימוש בהומור בגובה העיניים כמו פרסומת לחטיף אצבעות השוקולד כיף כיף שמצהירה: "ויתרנו על הכיף. בינתיים", וכמובן תקשורת ומסרים מותאמים אישית. דוגמא חביבה היא הודעה שחברתי קיבלה מהספר שלה בסגר השני: "אורית יקרה! במהלך הסגר הכנו לך ערכת צביעה ביתית שכוללת את כלי העבודה הדרושים ואת הרכב מספרי הצבע שלך".

 

 

4. אי אפשר זה רק בראש. הכל אפשרי. אפשר לעבוד במשרה מלאה, להגיע להישגים ויחד עם זאת לפתח תחביב מרכזי ולהיות אמא בפול פאואר. אפשר לעבור לגור ביישוב מבודד בצפון הרחוק, ולהמשיך לעבוד במשרה מלאה ואף להגביר את העשייה. אפילו אפשר למצוא עבודה בתקופות מאתגרות. יש לי מספר לא קטן של חברים שמצאו את עבודת החלומות או שהקימו את עסק החלומות שלהם דווקא בזמן הקורונה. כך למשל, חבר הייטקיסט, שחלם כל חייו על פתיחת מסעדת יוקרה, הקים מסעדה וירטואלית מצליחה. גמישות מחשבתית וחשיבה מחוץ לקופסה, הן תכונות מצוינות שנדרשות למלא תפקיד ראשי בתקופות משבר.

 

חשוב לי להבהיר שאמנם משתמע מהנאמר לעיל שהקורונה עשתה גם טוב, ובואו, אכן גם זכינו לא מעט. זכינו בהופעות פרטיות בסלון הבית, שלא היינו חולמים עליהן, באפשרות להזמין שף פרטי למטבחנו, וזכינו בעצמנו מחדש. ובכן, ולמען הסר כל צל של ספק, הקורונה עשתה את שלה והקורונה יכולה ללכת. למדנו את השיעורים לחיים, הפנמנו ואנחנו מוכנים ומזומנים לקבל את 2021, קצת יותר שפויה וקצת יותר נורמלית או אולי פשוט קצת אחרת.

 

מאת עדי יזדי דננברג, סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי גלובלית בפירמת עורכי הדין פרל כהן צדק לצר ברץ